Roadtrip USA #Week3

Deze zomer reisde ik met mijn familie drie weken door de Verenigde Staten van Amerika. Meer specifiek: de West-Coast. Het waren heerlijke weken en dagelijks werden we overweldigd door de natuurpracht. Hier het reisverslag van WEEK 3.

De route van onze roadtrip.

Dag 13: Bryce Canyon

We vertrekken vroeg in de ochtend in Salt Lake City want het is zo’n vijf uur rijden naar Bryce Canyon NP een prachtig park dat bekend is door de vele geërodeerde rotsformaties. Een natuurlijk gevormd amfitheater gevuld met vreemde vormen van pilaren en torens, de hoodoos. We rijden het park in om te stoppen bij een paar view points en parkeren dan vlakbij de Navajo Loop voor een prachtige wandeling.

Navajo Loop Hike

De korte tocht van 2,2km is meer dan de moeite waard. Je begeeft je diep tussen het gesteente en het is indrukwekkend om tussen de torenhoge felrode rotsen te lopen. Het is jammer dat de wandeling zo kort is, want het had gerust langer mogen duren. Maar het wordt langzaam donker en dan is het te gevaarlijk om nog aan een hike te beginnen.

Zonsondergang in Bryce

Bij Sunset Point – de naam verklapt het al – eindigen we onze dag met een zonsondergang. Het uitzicht op de canyon is prachtig en de zonsondergang is mooi om te zien maar toch niet zo bijzonder. Als de zon onder is, vertrekken we moe maar voldaan naar ons motel.

Dag 14: Zion National Park

We pakken onze rugzak weer en vertrekken naar Zion NP. Omdat we ondertussen de hitte meer dan gewoon zijn, besluiten we deze keer een iets serieuzere hike te doen. We lunchen in het park en starten daarna met de Angels Landing Trail een spectaculaire en vermoeiende hike die echt de moeite waard is. De tocht is maar 1,8km, maar door de stijle beklimming is hij toch een van de zwaardere wandelingen en je doet er ongeveer vier uur over (hangt af van persoon tot persoon). Geruststellend is het bordje aan het begin van de trail waarop staat dat sinds 2004 al zes mensen zijn omgekomen tijdens deze hike. Maar dat was gelukkig wel bij slechtere weersomstandigheden.

De Angels Landing Trail is niet voor mensen met hoogtevrees, op het laatste stuk van de tocht zijn er kettingen bevestigt in de rotsen en daar zijn we blij om, want de afgrond is diep. Op een bepaald moment wordt het meer klimmen dan wandelen maar dat vinden wij net heerlijk. En het uitzicht op de top is echt adembenemend. We zijn zeker een halfuur boven gebleven om alles in ons op te nemen en het zicht op foto vast te leggen. Als er iets is dat ik aanraad om te doen als je de West-Coast bezoekt, dan is het wel dit.

De rest van de dag nemen we de parkbus en bezoeken we nog enkele uitzichten en doen we de korte hike naar Weeping Rock. Onderweg komen we weer veel herten tegen. Op het einde van de dag rijden we nog een stukje verder naar St-George, waar ons hotel is.

Dag 15: Beatty, Nevada

We verlaten de staat Utah en vertrekken richting Beatty in Nevada, onze uitvalbasis om Death Valley te bezoeken. Het was weer een langere rit vandaag en als we in de namiddag toekomen, beslissen we om gewoon te genieten van ons hotel en het zwembad. De komende dagen moeten we grote afstanden afleggen en met de woestijnhitte is het heerlijk vertoeven aan het zwembad.

Dag 16: Bakersfield – Sequoia

Death Valley National Park

Op dag 16 rijden we doorheen Death Valley National Park naar Bakersfield. We zijn nog erg moe van de kilometers van de vorige dag en Death Valley bevalt ons niet zo goed. Ook vinden we een lus in het park niet waardoor we een paar van de mooiste plaatsen van het park missen. Wat we zien vinden we niet zo bijzonder en met de hitte besluiten we om snel door te rijden. ‘s Avonds komen we moe toe in Bakersfield.

Sequoia National Park

Bakersfield is een enorm lelijk stadje en omdat we nog erg veel willen zien besluiten we om nu al Sequoia National Park te bezoeken. Achteraf gezien was dat een grote fout, want we hebben enorm lang gereden en kwamen bekaf toe in het park. Ook was het al snel laat, dus hebben we maar een korte hike gemaakt. Wel hebben we enorm genoten van het park en de gigantische bomen zijn echt indrukwekkend. Het park was genieten, maar de autorit terug was er weer te veel aan. Slechte beslissing van mijn kant.

Dag 17: Bass Lake

Relaxen

We zijn enorm moe van de vele kilometers van de vorige dag en besluiten om op dag 17 niets te doen. We rijden meteen naar ons hotel The Pines Resort aan Bass Lake in California en besluiten om een hele dag te genieten van de zon en het meer omdat het zo’n fijne omgeving is. We zwemmen in het meer en op een ligstoel in de zon lezen we en rusten we uit van de voorbije dagen.

BBQ

In het resort huren we een kleine bungalow en daar hoort ook een BBQ bij, dus besloten we om te BBQ’en. Het was een fantastische afsluiter van een heerlijke dag en we kochten extra veel groenten in de supermarkt omdat we het ongezonde Amerikaanse eten beu begonnen te geraken. We snakten naar iets groen en gezond!

Dag 18: Yosemite National Park en Monterey

Yosemite National Park

We ontbijten ‘s ochtends in de zon op het terrasje van onze bungalow en vertrekken dan naar Yosemite National Park. Ook dit park is weer prachtig en overweldigend, maar een stevige hike zat er niet in omdat mijn broer last had van zijn knie die het jaar daarvoor geopereerd was. We moesten het dus rustiger aandoen, maar het werd nog steeds een fijne dag. Bij Cook’s Meadow gingen we een riviertje in met onze voeten om wat af te koelen en mijn papa durfde zelfs te zwemmen, ook al was het water ijskoud. Ook bezochten we de Yosemite Falls.

Californian Coast

‘s Avonds komen we toe in Monterey, een stadje aan de kust van California. We fristen ons op in ons hotel en vertrokken naar Old Fishermen’s Wharf (een steiger), op zoek naar een restaurantje. Aanrader: kijk op voorhand naar recensies online, want er zijn veel toeristische restaurants met minder lekker eten. De steiger is wel echt heel gezellig om rond te lopen.

14. CA coast (1)

Dag 19: San Francisco

We wilden in Monterey graag nog naar de walvissen kijken, maar dat blijkt niet mogelijk omdat je dat op voorhand moet reserveren. Dat is echt heel jammer, want Monterey is een van de beste plaatsen om walvissen te spotten. Bij deze, een tip: als je walvissen wil zien, boek op voorhand!

17 mile drive, Pebble Beach

Maar iemand had ons aangeraden om de 17 mile drive in Pebble Beach te doen, een route langs de kust met verschillende mooie stopplaatsen. Het was een erg fijne tocht om te doen en zo hebben we de typische Californische stranden gezien. De stranden zijn daar wel niet ideaal om te zonnen, want het is best fris met de felle wind en ook het zeewater is enorm koud. Voor surfers is het hier een droom.

Richting San Francisco

In de namiddag vertrokken we dan naar de laatste stop van onze reis: San Francisco! We besloten om de autoroute langs de kust te nemen en stopten onderweg nog langs enkele prachtige stranden. Het was heerlijk uitwaaien. En ‘s avonds kwamen we dan toe in de Californische grootstad. We checkten in in ons hotel en wandelden dan naar Chinatown voor een heerlijke Aziatische lunch.

Dag 20: San Francisco

De eerste dag in San Francisco besloten we op ons gemak door te brengen. We vertrokken te voet (de auto bracht mijn papa ‘s ochtends terug naar het huurbedrijf) en verkenden zo een aantal wijken van de stad. San Francisco (SF) is echt prachtig. De gebouwen zijn zowel modern als klassiek en die mix is heel mooi. Ook heeft SF heel mooie huizenwijken! Ook deze keer gingen we naar de Fisherman’s Wharf, maar dat viel tegen omdat het zo toeristisch en fake was. TIP: we namen een 3-day passport voor het openbaar vervoer, dat was het meest voordelige.

15. San Francisco (12)

Cable Car

De cable car van SF is heel bekend en uiteraard moesten we die nemen. We hebben een paar pogingen ondernomen, maar vaak was het lang aanschuiven en besloten we om te voet te gaan of de gewone bus te nemen. Uiteindelijk hebben we toch de tram eens genomen en dat was echt een fijne ervaring. De oude, authentieke bediening is erg leuk om te zien en het is gewoon een toffe manier om je te verplaatsen! Een tip: er zijn twee lijnen van de kabeltram en als je gewoon de ervaring is wil, neem dan de kabeltram in California Street, dan moet je niet aanschuiven.

15. San Francisco (39)
City Light Books

Als fervente lezer moest ik naar City Light Books, volgens Lonely Planet de beste boekenwinkel ter wereld. Ik weet niet of dat ook zo is, maar ik wou sowieso een kijkje nemen. Het was ook echt een hele fijne boekenwinkel en na een uurtje snuisteren, kwam ik buiten met twee nieuwe boeken.

15. San Francisco (42)

Cheesecake Factory

De Cheesecake Factory is erg gekend in de Verenigde Staten en wij wilden wel eens zo’n echte cheesecake proberen. Aan het mooie Union Square konden we in zo’n moderne skyscraper genieten van de cake op het terras met een prachtig uitzicht. De cake was echt lekker, maar enorm zoet én gigantisch. We kregen maar de helft van onze stukken cake op – gelukkig konden we de overschot meenemen.

Dag 21: San Francisco

Alcatraz

Onze laatste dag in de Verenigde Staten en San Francisco was een mooie afsluiter van deze fantastische reis. We hadden op voorhand een boottocht geboekt naar Alcatraz en bezochten de bekende gevangenis. Met een audiotour werd je het eiland en de gevangenis rondgeleid en dat was best interessant. Maar, tot mijn verbazing, vond ik de gevangenis veel minder eng en zwaar na de rondleiding dan ervoor. De cellen waren natuurlijk erbarmelijk, maar verder werden de gevangen relatief goed verzorgd en toen we het eetmenu zagen… dat zag er echt goed uit!

Golden Gate Bridge

Later op de dag konden we via een goedkope deal nog mee op een boot en vaarden we onder de Golden Gate Bridge heen. Het was heerlijk genieten van de zon en het water en de brug is echt ontzettend indrukwekkend. Terug aan land besloten we de brug van dichterbij te bewonderen en wandelden we een stukje de brug op. De brug is echt gigantisch en ook ontzettend lang. Het is wel niet zo’n fijne wandeling op de brug omdat het heel hard waait en je vlak naast de auto’s wandelt. Maar het is wel iets dat je sowieso moet doen als je in San Francisco bent!

15. San Francisco (8)

We sluiten de dag af met een lekker etentje en kruipen vroeg onder de wol, want op dag 22 vertrekken we weer naar huis.

Dag 22: Going Home

Doodop, na een hele dag vliegen, komen we thuis aan met prachtige foto’s en herinneringen aan de drie weken in de USA. Het was een fantastische reis en ik heb echt heimwee als ik eraan terugdenk. De natuurpracht in de Verenigde Staten heeft echt mijn hart veroverd. Of ik zo’n fan ben van de Amerikaanse cultuur? Dat weet ik niet zo goed… er waren veel positieve en negatieve ervaringen.

Voila, dat was het verslag van mijn drie weken aan de West-Coast van de Verenigde Staten van Amerika. Ik heb van de reis genoten en ik hoop dat jullie een beetje mee kunnen genieten (en leren) via mijn blogposts erover. Er komt sowieso nog een blogposts met tips voor zo’n reis én een post over mijn ervaringen met de Amerikaanse cultuur.

Als je vragen hebt, je mag ze me altijd stellen.