Roadtrip Iceland – Pt. II

IJsland is een land dat al een tijdje op mijn bucketlist staat en dit jaar besloten mijn vriend en ik er eindelijk voor te gaan. Op 8 juli startte onze roadtrip van 2 weken doorheen de overweldigende natuurpracht van het land van vuur en ijs. Hier Pt. II, we bezochten Asbyrgi Canyon, Dettifoss, Godafoss en Myvatn.

Dag 6: Kayakavontuur & Jökulsarlon

Heinaberg Lagoon

De dag begint goed (en vroeg, we staan om 6u op) want ik voel me weer helemaal beter! (Zie Pt. I) Gelukkig! Dag 6 is een dag waar ik echt naar uitkeek, omdat we een avontuurlijke kayaktocht op de Heinaberg glacier lagoon gepland hebben! We kozen om onaangenaam vroeg op te staan omdat we hoopten dat de groep kleiner zou zijn in de ochtend dan in de namiddag. En we hadden geluk, want bij aankomst bleek dat wij de enige twee waren op de tour! Een privétocht dus!

We kregen een drysuit op maat, samen met enkele botten en handschoenen. Zelf hadden we ons – op advies – al dik aangekleed en ook onze zonnebril stak in onze zakken, ook al was het grijs en regenachtig weer. Met een stoere auto rijden we richting het meer en we hebben dubbel geluk, want de zon komt erdoor! We nemen elk onze kayak en wat volgt zijn 3 uren pure bliss.

De schoonheid van de ijsrotsen in het water is gewoonweg adembenemend. We varen tussen de meest smalle openingen en na een tijdje peddelen, sleuren we onze kano’s op zo’n groot ijsblok en starten we de verkenning te voet. En once again: pure schoonheid. Eerlijk waar, enkele van de gelukkigste uren van mijn leven. Ik heb zo genoten en ik kon niet stoppen met glimlachen.

Note: de foto’s van deze tocht zijn niet van superhoge kwaliteit omdat ik nog geen waterdichte hoes heb voor mijn camera – dus smartphone quality, jammer genoeg. Maar uiteindelijk gaat het om de ervaring en die ga ik nooit vergeten! Die waterdichte hoes komt wel in de toekomst!

Jökulsarlon

Na deze heerlijke uren rijden we naar Jökulsarlon, waar we lunchen en van de zon gebruik maken om onze tent te drogen (die doorweekt was door de continue regen de voorbije dag en nacht) op onze auto, een grappig zicht!

Jökulsarlon is echt heel mooi, al denk ik dat het minder overweldigend was door ons avontuur op de glacier lagoon. Maar het is echt een must-see, ook al is het jammer genoeg overbevolkt met toeristen. Je hebt een mooi zicht op het meer en kan het pad van de ijsrotsen naar de zee volgen. Je ziet ze de zee instromen en je kan langs het water naar het strand lopen, waar aangespoelde ijsrotsen liggen. Een betoverend zicht.

Pt. II (2)

Pt. II (3)

Pt. II (4)

En ja, ook daar wilden mijn vriend en ik met onze blote voeten in de zee! Ijskoud, zoals verwacht, maar heerlijk om te doen! En de zon scheen, dus we konden onze voeten mooi laten drogen op het strand! Mijn voeten zijn trouwens niet vuil, maar wel bedekt met het zwarte zand! En zoals je op sommige foto’s een beetje kan zien: het was best mistig op sommige delen van het strand. Ik vermoed door het verdampen van het ijs in die felle zon!

Op weg

Dag 6 was een heerlijke dag, maar ook erg lang. Want na Jökulsarlon wilden we een eindje rijden zodat we in het Oosten van IJsland konden overnachten. We reden zo’n 4u en waren doodop, omdat we al om 6u wakker waren. We bleven overnachten in een kleine camping in Reydafjördur, waar we maar om 23u ‘s avonds aan ons avondeten begonnen!

Dag 7: Dettifoss & Asbyrgi

Dettifoss

De krachtigste waterval van IJsland, zelfs van Europa, zeggen ze. We waren benieuwd! De wekker stond weer zoals normaal, om 9u, maar deze keer was het opstaan pijnlijk! Maar we moesten nog steeds 3u rijden om naar Dettifoss te geraken. We besloten om voor de kortste route te gaan, via de lange gravelroad die je naar de iets minder toeristische kant van Dettifoss brengt omdat bussen deze weg vermijden.

Pt. II (26)

We maakten ons een beetje zorgen omdat we geen 4×4 hadden, maar we mochten met ons kleine auto’tje deze weg nemen – dus reden iets trager dan toegelaten de krachtige waterval tegemoet. Dettifoss is mooi en inderdaad enorm krachtig door de grote hoeveelheid water die naar beneden valt. We waren van plan om een stukje te hiken, maar waren uiteindelijk te moe. We vervolgden dan verder onze weg naar Asbyrgi canyon.

Pt. II (14)

Asbyrgi canyon

Hier kan ik heel kort over zijn. Wij vonden Asbyrgi maar niets. De lange hikes hebben we wel niet kunnen doen, omdat het al vrij laat was tegen dat we toekwamen, maar de korte hikes stelden niets voor. Wat was hier mooi aan? Voor ons een raadsel!

Op weg naar huis komen we langs Husavik, waar we even stoppen om de haven te bewonderen.

Pt. II (20)

Luxecamping & voedselvergiftiging

Teleurgesteld reden we dan voor naar onze volgende camping: Heidarbaer. Al waren we blij om eens vroeg toe te komen op een camping (de vorige dagen was het altijd vrij laat) en we konden eens op een deftig uur eten (18u30). En deze camping was de meest luxueuze tot nu toe, dus wij gelukkig! Er was zelfs een zwembad, waar we na het avondeten heerlijk ingedoken zijn!

Maar… toen we onze slaapslak inkropen, voelde ik me niet zo goed. Ik dacht eerst dat het aan mijn voedselintoleranties lag en dat ik iets verkeerd gegeten had. Niet leuk, maar dat zou wel overgaan. Tot ik na een uurtje (poging tot) slapen de tent uit moest rennen en al mijn avondeten weer naar buiten kwam. Ja, voedselvergiftiging. BALEN, vooral omdat ik nu net terug genezen was! Ik voelde me wel weer beter nu alles er uit was en ik hoopte dat een nachtje goed slapen genoeg zou zijn…

Dag 8: Godafoss & Myvatn

Niet zo goede morgen. Ik ben nog steeds heel slecht en – omdat mijn medicijnenkastje niet toereikend genoeg is – we besluiten om langs de apotheker te rijden voor we aan onze dag beginnen. In IJsland is dat meteen een omweg van een uur jammer genoeg. Mijn vriend heeft gelukkig nergens last van. Vandaag stond een hike door Myvatn park gepland, maar we besluiten om die met een dag uit te stellen en we gaan naar Godafoss en Hevrir in Myvatn.

Godafoss

Als we toekomen bij de ‘waterval van de Goden’ begint het verschrikkelijk hard te regenen. En laat me je vertellen dat regen in IJsland echt niet fijn is omdat het dan ook heel koud wordt! We blijven even in de auto zitten, hopend dat de regen overgaat, maar besluiten na een tijdje om toch gewoon te gaan kijken. Snel trekken we onze regenbroek- en jas aan en wandelen we naar de waterval. Godafoss is echt heel mooi, maar we zijn door het weer niet lang gebleven. Het is zeker een stop waard!

Hevrir

Hevrir is een geothermische regio in Myvatn park en is best tof om te bezoeken. Verwacht je aan pruttelende smurrie en veel rook. Ook is er een fijne hike op de berg vlakbij! Het is heel stijl, maar ook kort, ik schat dat je op een halfuur à een uur de tour gedaan hebt. Ik ben maar tot in de helft geklommen – dan was mijn energie op – maar mijn vriend heeft de klim tot boven gemaakt en me verslag gebracht. Ook helemaal boven op die berg kon je plassen kokend water vinden, samen met een mooi uitzicht over het park.

We ronden de dag weer vrij vroeg af omdat ik me heel slecht en moe voel. Gelukkig hadden we in onze planning sowieso voorzien om 2 nachten op dezelfde camping te blijven.

Dag 9: Myvatn

Omdat ik gisteren te slecht was, schoven we de daghike in Myvatn op te schuiven naar vandaag. Maar ik voel mij nog altijd niet goed en ik besluit om op de camping te blijven en de hele dag te slapen. Mijn vriend – die zo lief is en bij me wou blijven – stuurde ik weg (ik zou toch slapen) om toch de hike te doen. Zo lief als hij is, kwam hij in de late namiddag terug met duizenden foto’s op zijn gsm zodat ik de tocht kon zien. Zijn verdict: toffe dingen, maar niet waw.

Persoonlijk denk ik dat Myvatn 1 dag van je tijd waard is, maar zeker ook leuk is voor 2 dagen, het is zeker en vast groot genoeg!

Weer een korte dag – we besluiten nog een dag langer op dezelfde camping te blijven omdat ik de rust echt kan gebruiken – we genieten van de luxe en kruipen er vroeg in.

TIP: Voorzie altijd ruimte in je planning bij een roadtrip, want er is altijd wel iets dat ‘mis’ loopt. Misschien wil je eens een dag uitrusten, of misschien is iets zo mooi dat je langer wil blijven, of misschien – zoals ik, jammer genoeg – wordt je ziek. Ik beloof je dat je geen spijt krijgt van die extra dag, want invullen kan altijd nog gemakkelijk!

Dag 10: Myvatn nature baths

Vandaag voel ik me eindelijk wat beter. Mijn energielevel is zeker nog geen 100%, maar ik ga de goede kant op. Op de planning: de myvatn nature baths. Normaal gingen we die bezoeken na de daghike (die mijn vriend op dag 9 alleen deed), maar omdat ik die ook graag wou doen, stelden we dat uit naar dag 10. We slapen lekker lang uit en mijn vriend neemt me eerst mee naar Grotagja.

Grotagja

Grotagja is een stop op de daghike die ik graag nog wou zien en mijn vriend nam me er met veel plezier terug naartoe. Grotagja is een grot met daarin verwarmd water, de grootte van een zwembad. Wat deze stop populair maakt, is dat hier gefilmd werd voor Game of Thrones. Herinner je je de grot waar Ingritte en John Snow sex hadden? Wel… dat is ze. Alleen is ze wel serieus bewerkt in de serie en verschijnt er miraculeus een waterval. Toch is het nog steeds een mooi zicht, dat felblauwe, warme water in een grot.

Maar, wat er in de reisgids vaak niet bij verteld wordt, is dat als je op de grot klimt (je ziet de touwen, verzin je eigen routes niet) je de breuklijn tussen het Euraziatische en Amerikaanse continent ziet. Best indrukwekkend om te zien!

Pt. II (27)

Myvatn Nature Baths

De Myvatn Nature Baths zijn eigenlijk de kleine versie van de Blue Lagoon. Als je de populaire Blue Lagoon te duur vindt, dan raad ik de Nature Baths zeker en vast aan! Voor studenten is het ‘maar’ 27 euro, wat een groot verschil is met de – minimum – 80 euro voor de grotere, meer toeristische variant. Maar als je de Blue Lagoon wel inplant, dan is een bezoekje hier niet nodig omdat het de zelfde ervaring is, maar dan kleiner.

IJsland (81).jpg
Valt het op dat ik nog niet 100% genezen ben? ^^

We nemen de route doorheen het park van Myvatn op weg naar onze volgende bestemming en komen nog enkele mooie landschappen tegen.

Pt. II (23)

En met het einde van dag tien, zitten we aan 1/3de van onze roadtrip door dit prachtige land. Deel II van de reis was iets rustiger door mijn voedselvergiftiging, maar bevatte ook een van de hoogtepunten van de reis. En op de laatste vijf dagen waren nog heel veel mooie, koude en spannende dingen gepland, maar dat lees je in Pt. III.