Roadtrip Iceland – Pt. III

IJsland is een land dat al een tijdje op mijn bucketlist staat en dit jaar besloten mijn vriend en ik er eindelijk voor te gaan. Op 8 juli startte onze roadtrip van 2 weken doorheen de overweldigende natuurpracht van het land van vuur en ijs. De laatste 5 dagen van onze roadtrip zagen we Dynjandi, Snaefellsjökull National Park, Hraunfossar, Reykjadalur en beleefden we een ijskoud snorkelavontuur in Silfra.

Pt. III (25)

Dag 11 – Dynjandi

Westfjorden

Na een overnachting in Hvammstangi rijden we richting de Westfjorden, op naar Dynjandi. Een rit van zo’n vier uur over kronkelige gravelwegen doorheen en over de bergen. Hoewel het landschap prachtig is, krijgen we toch een beetje spijt van onze beslissing. We zijn het rijden beu en het is toch wel een hele grote omweg. We proberen te ontdekken of er goede hikes zijn in de buurt van Dynjandi, maar officieel vinden we niets. De regio is nochtans prachtig.

Pt. III (8)

Dynjandi

De Dynjandi waterval is wel echt de moeite. Het is een korte klim naar boven en dan besef je hoe groot de waterval eigenlijk wel niet is. We blijven best lang bij Dynjandi waterval – ondanks de regen – omdat we overweldigd zijn door de schoonheid en de kracht ervan. Wat ze zeggen in de reisgidsen is waar: Dynjandi is een van de meest charmante watervallen van IJsland. De glimlach is niet van ons gezicht te vegen.

Pt. III (30)
Vind je me?

We hadden graag nog op verkenning gegaan in het prachtige landschap in de buurt, maar de regen slaat langzaamaan om in een storm. Als ik onderweg eens wil stoppen voor het uitzicht wordt ik bijna omver geblazen door de wind en moet ik oppassen dat de autodeur niet gaat vliegen. Omdat we moe zijn van de lange rit en het te slecht weer is om nog te hiken besluiten we om iets verder door te rijden dan gepland, zodat we morgen minder tijd in de auto spenderen. We rijden anderhalf uur tot aan Laugar.

Dag 12 – Kirkjufellsfoss & Snaefellsjökull

Kirjkjufell

We worden wakker met beter weer en zijn blij dat we een stuk van de weg gisteren nog afgelegd hebben. Het is niet zo ver meer rijden naar Snaefellsjökull Nationaal Park en onze eerste stop is Kirkjufellsfoss, een bijzonder gevormde berg die erg gekend is in IJsland. Net als alle andere dingen in IJsland zag Kirkjufell er heel mooi uit op foto’s, maar in tegenstelling met alle vorige stops, is dit in het echt een teleurstelling. De waterval is niet vlakbij de berg en de berg ziet er niet zo bijzonder uit. Wel toegegeven: de bijzonder gevormde top is onzichtbaar door de mist. We rijden snel verder het Snaefellsjökull park in.

Pt. III (10)

Saxhol crater

We stoppen aan het toeristisch centrum om uitleg te vragen over de daghikes die we in het park kunnen doen. De gids raadt ons een hike van zes uur aan en we besluiten er voor te gaan. Het is een unmarked trail dat begint aan de Saxhol crater. De hike leidt naar de gletsjer op de berg en we keken er naar uit om die van dichtbij te bewonderen.

Unmarked trail

Vol enthousiasme beginnen we aan de hike, maar al snel krijgen we het moeilijk met onze oriëntatie. Aangezien er geen pad aangegeven is, weten we niet helemaal zeker hoe we exact moeten gaan. Maar de grootste moeilijkheid is dat er gewoon geen pad is en we door de wilde begroeiing onze weg moesten vinden. Aangezien de planten de bodem bedekken, is het soms best gevaarlijk omdat je niet ziet waar er putten of heuvels zijn en je moet opletten om je voet niet om te slaan of je knieën te forceren.

Misty top

Maar we hebben pech, hoe hoger we klimmen, hoe mistiger het wordt. We blijven verder gaan in de hoop om toch tot aan de gletsjer te geraken. We passeren steeds meer sneeuw en het wordt steeds kouder en mistiger. Op een bepaald punt zijn we omringd met mist en zien we niets meer om ons heen. We onthouden aandachtig vanwaar we komen zodat we zeker de weg terug vinden. Teleurgesteld besluiten we om aan de terugkeer te beginnen, want je wildweg door een ruw landschap begeven zonder enig zicht is gewoon gevaarlijk. Uiteindelijk deden we zo’n 3 à 4 uur over het stuk dat we afgelegd hebben.

We rijden verder door het park en komen aan een prachtig kiezelstrand waar we een tijdje blijven zitten en gewoon genieten van het uitzicht en de zon op onze huid. Ondertussen krijgen we ook een beter uitzicht op de gletsjer waar we naartoe wilden hiken, maar die voor ons verborgen bleef. Een verhaal over het strand: jaren geleden zonk er een schip vlak voor de IJslandse kust en de brokstukken spoelden op dit strand aan. Ze liggen er nog altijd.

Pt. III (2)

We overnachten in een dorpje in de buurt, Helissandur.

Dag 13 – Hellar, Antrapi & Hraunfossar

Disappointing hike

We beginnen de dag met een van de meest populaire hikes in Snaefellsjökull: de hike van Hellar naar Antrapi. Kort samengevat: teleurstelling. Ondanks de regen besloten we om toch de hike te doen, nog even twee uur lekker genieten. Maar dat was een tegenvaller – de hike stelt niets voor en ook het uitzicht is niet echt indrukwekkend meer na alles wat we al gezien hebben. We blijven onze tocht verder zetten omdat we na al die positieve reacties over de hike hopen op iets beters – uiteindelijk besluiten we om na een tijdje om te keren omdat we het te saai vinden. En we zijn doorweekt.

Achteraf zagen we trouwens dat we de hike helemaal uitgedaan hadden, maar we waren gewoon veel sneller dan wat er aangegeven stond. Normaal kunnen we de hikes iets sneller voltooien dan de aangegeven uren – maar meestal scheelt dat niet zo heel veel. Deze hike deden we bijna op de helft van de aangegeven tijd. Als je een fijne wandeling zoekt is deze tocht misschien wel leuk, maar als je een hike zoekt: neen.

Hraunfossar & Barnafoss

De volgende stop voor vandaag is weer iets verder rijden (achteraf gezien: te ver). We gaan naar Hraunfossar en Barnafoss, terug twee watervallen. Alweer was het heel mooi, maar het was niet de moeite om tot daar te rijden en na de schoonheid en kracht van de watervallen die we al zagen, ontlokten deze twee geen wawreactie.

We overnachten in Akranes.

Dag 14 – Reykjadalur

Vandaag slapen we een beetje langer, tot 10u ongeveer en vertrekken we op ons gemak naar Reykjadalur, een rivier die op natuurlijke wijze verwarmd wordt. We dachten dat deze rivier niet zo gekend zou zijn, maar er waren toch enorm veel mensen (tot onze teleurstelling). Het is een kleine, maar steile, hike van ongeveer anderhalf uur (enkel) naar de rivier. Die dag scheen de zon, dus we kwamen best zweterig toe. Ik waarschuw je al op voorhand: verwacht bij goed weer heel veel irritante zwarte vliegjes op de tocht.

De rivier was fijn en na even te genieten van de warmte keren we terug en besluiten we nog eens op tijd naar de camping te vertrekken. Deze keer: Brautarholt.

Dag 14 – Silfra, Reykjavik & the Blue Lagoon

Laatste dag, hot & cold

Silfra

We staan op om half 7 omdat we nog een uur moeten rijden naar Thingvellir National Park, waar we gaan snorkelen in het ijskoude Silfra. We bezochten het park al eens op dag 2, maar vandaag wordt het iets avontuurlijker. Silfra is een breuklijn tussen het Amerikaanse en Euraziatische continent, die volgelopen is met smeltwater van de IJslandse gletsjers. Het water is ongelofelijk zuiver (en drinkbaar) en als je snorkelt heb je een prachtig zicht op de breuklijn. Je kan enkel snorkelen of duiken in Silfra tijdens de zomermaanden, omdat het bij kouder weer meteen dichtvriest. Ook in de zomer is het water maar net 1 à 2° Celsius.

Doordat het water zou koud is, wordt het afgeraden om zonder begeleiding in Silfra te zwemmen. Wij boekten onze ‘duik’ met Iceland Advice en waren heel tevreden. Bij aankomst kregen we uitleg over hoe alles zou verlopen en wat we zouden dragen. Daarna kregen we deel 1 van onze uitrusting: een soort van pyjama die lekker warm was. Die trokken we boven onze kleren aan. Daarna kregen we een drysuit en dan een ‘muts’ en handschoenen die gemaakt waren uit wetsuit-materiaal. Eenmaal aan Silfra kregen we onze duikbril en onze zwemvliezen en dan langzaam gingen we een voor een het water in.

Pt. III (24)

Kort samengevat: het was koud. Ondanks het warme materiaal en de drysuit was de kou erg voelbaar, vooral aan de handen en je gezicht. Op het einde van onze snorkeltocht had ik dan ook een tijdelijk botox-effect op mijn lippen, die opgezwollen waren door de kou. Maar, als je eenmaal een beetje went aan het water, dan is het wel genieten. Het water is zo zuiver, dat je perfect tot op de bodem alles kan zien. Ik heb ook gedronken van het water, want ik wou wel een slokje nemen van dat oude gletsjerwater.

Pt. III (23)

Snorkelen in Silfra is echt een bijzondere ervaring en ook heel leuk, maar het is wel prijzig. Maar het was zeker en vast een heel bijzondere ervaring!

Reykjavik

Rond 13u waren we klaar en we vertrokken met veel goesting (en warme kledij) naar Reykjavik. Daar wandelden we op ons eigen gevoel de stad rond en we besloten om eens goed te gaan eten, na al dat koken in onze tent. Reykjavik is heel gezellig, maar ook heel klein. We hadden maar vier uur om de stad te zien en we waren bang dat we te weinig tijd zouden hebben, maar dat was niet het geval. We hebben genoten en hadden met drie uur meer dan genoeg tijd om alles te zien wat we wilden zien.

Pt. III (1)

Blue Lagoon

Na lekker gegeten te hebben, was het tijd om te vertrekken naar onze laatste stop op onze roadtrip: de Blue Lagoon. Het was al heel de dag prachtig weer, maar toen we in de auto stapten werd het grijs en begon het heel hard te waaien. Onderweg werd het alleen maar erger en toen we aan de Blue Lagoon toe kwamen was het volop aan het stormen. En dat is niet meer over gegaan… Dus we hadden best een bijzonder ervaring!

Het was echt ijskoud op dat moment en het was lopen van het gebouw naar het zwembad omdat je geen moment in je bikini wilde staan zonder dat warme water om je heen. De Blue Lagoon zelf was gelukkig heerlijk warm, maar door de hevige wind hadden mijn oren het toch best koud. Ook was het erg mistig doordat er meer stoom was door het temperatuurverschil en de wind.

Pt. III (22)

Maar mijn vriend en ik zijn optimistisch en we hebben heel de Blue Lagoon rond gezwommen, we hebben het bekende gezichtsmasker genomen en hebben een heerlijke smoothie gedronken. Het grote voordeel van het slechte weer: er was niet veel volk. Uiteindelijk hebben we er toch zo’n drie uur gespendeerd en we hebben er van genoten. Onze dag was koud begonnen en een warme afsluiter was perfect.

Pt. III (20)

Is de Blue Lagoon een aanrader? Ja en nee. Het concept van de Blue Lagoon is echt heel tof, de gebouwen en douche- en kleedruimtes zijn echt heel mooi en de bar in de blue lagoon en de gezichtsmaskers zijn echt fantastisch. Maar de negatieve kant: het is ongelofelijk duur. En wat ik vaak hoor – maar niet zelf ervaren heb – is dat het ook veel te druk is. Het is zo toeristisch geworden dat het niet meer authentiek is. De locals komen er niet meer door de kostprijs en ook de lokale gewoontes worden niet meer gehanteerd, zoals het naakte douchen. Dat vind ik allemaal erg jammer. Wij zijn ook naar de Nature Baths in Myvatn geweest en ik zou dat eerder aanraden omdat het goedkoper en authentieker is. Je krijgt dezelfde ervaring, het is alleen iets kleiner en iets minder fancy.

Om elf uur ‘s avonds rijden we richting de luchthaven, waar we onze auto terug naar het huurbedrijf brengen. Het weer was sinds ons vertrek in Reykjavik niet meer gebeterd en we moesten onze koffers dus herinpakken in de gietende regen. Laat me je vertellen: niet zo leuk, want het was ijskoud en heel nat. Maar uiteindelijk raakt alles in orde en maken we ons klaar voor een lange nacht.

Dag 16 – naar huis

Rond één uur ‘s nachts komen we toe in de kleine luchthaven van Reykjavik. Onze vlucht vertrekt pas om zes uur in de ochtend. Het wordt een vermoeiende en lange nacht en we zijn blij als we uiteindelijk om 15u doodop thuis toekomen. Maar echt waar, wat een fantastische reis was dit. Het was echt genieten.